Nån jävla ordning får det vara i ett parti!

I dagarna fyller CH Hermansson 95 år. Många skulle säga att just CH har betytt mest för Vänsterpartiet, då han med sina bevingade ord på en kongress ville ena partiet och komma bort från inre stridigheter.
 
I helgen var jag på partistyrelsemöte och jag kan inte hjälpa att jag återkommer till CH:s ord. Jag har suttit i den styrelsen sen jag blev invald på kongressen i januari, alltså snart ett år. För det allra mesta har det varit bra diskussioner, "högt i tak" som man brukar säga och en schysst och respektfull ton, även om vi inte alltid varit helt överens i alla sammanhang eller i alla frågor. Men så har de poppat upp: De där härskar-teknikerna. Det kan vara att någon har blivit avbruten när hen har fört fram en åsikt som gått på tvärs mot en annans. Det kan vara himlande med ögonen, suckar och sneda elaka leenden. Det är illa nog. Men när det kommer upp argument där man(inte jag specifikt) anklagas för att vara dum i huvudet, om man inte förstår och/eller håller med om att det är såhär eller såhär det ligger till - då har i alla fall min gräns gått. 
 
Jag älskar mitt parti och min partistyrelse, men jag vill att vi ska vara trevligare, snällare och definitivt mer respektfulla mot varandra än vad jag upplever nu är fallet. 
 
 
Vi pratar ofta i partiet om härskartekniker och hur dåligt det är - underförstått att vi inte sysslar med sånt och per definition är bättre än andra. Det är vi inte, som jag ser det, men vi kan bli, om vi tillsammans jobbar för det. Om vi tittar på vårt eget beteende och hur vi säger det vi säger till varandra. Om vi gör varandra uppmärksamma på det.
 
Själv hann jag inte med det senare på mötet, eftersom mötet löstes upp snabbt och alla sprang iväg till sitt med tåg kaos och annat i tankarna. 
 
Jag pekar inte ut någon specifikt, det skulle jag aldrig drömma om att göra. Detta är allas vårt gemensamma ansvar!
 
Jag ska jobba på en förändring och en förbättring - och det hoppas jag fler gör. Vi har mycket viktigare saker att göra än att gnabbas internt!
Kommentarer
Postat av: Jessika Svensson

Märkligt och tråkigt att det lätt blir så. Det känns så självklart att vi ska ha ett bra klimat i partiet - på alla nivåer, där folk känner sig inkluderade och välkomna. På partiföreningsnivå pratar vi mycket om medlemsvård. Det innebär ju också att vi ska respektera varandra och visa omtanke, både på möten och runt om. Ligger i linje med det internfeministiska arbete som till stor del handlar om vilka förutsättningar vi ger varandra att "blomma" och känna oss värdefulla i partiarbetet, att ingen ska mötas av härksartekniker. Hur engagerad vi än är blir det svårt att vara delaktig om vi inte känner att det är roligt att träffas och arbeta ihop. Sedan ska vi ha massa diskussioner och olika åsikter, men det är en helt annan sak. Jag hade liknande tankar i huvudet på väg hem från Stockholm i lördags. Skillnaden mellan att åka hem modlusten eller inspirerad efter mitt möte(oavsett de faktiska resultaten på mötet) var faktiskt att träffa dig och andra som blev glada av att se mig och som hade några vänliga o intresserade ord över, att man fick skratta lite ihop. Små saker som betyder mycket för att orka jobba politiskt i dessa tider. Inte för att alla ska springa runt som prozackäkande duracellkaniner, men en gid stämning borde vara helt omöjligt att få och inte heller att härskartekniker minimeras. Du behövs, Veronica, inte bara för din kompetens, engagemang och kunnande utan även för hur du är mot andra!

2012-12-10 @ 15:03:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback