Är föräldraskap en mänsklig rättighet?

Nej, jag tycker inte det.
Bara för att man kan avla fram en avkomma kvalificerar man sig inte automatiskt till att bli en bra förälder.
Det här ämnet intresserar mig på ett mycket personligt plan, eftersom jag har försökt bli gravid i 7 år nu.
Alltså, försökt på det där vanliga sättet.

Jag och maken har genomgått fertitlitetsutredningar där man konstaterat att vår enda chans är IVF-behandling. Men för det är jag numera både för gammal och sedan länge också för fet.
Adoption har heller inte varit ett alternativ för oss.
Så vi blir utan barn. Eller jag blir utan barn, eftersom maken redan tidigare har två stycken.

När jag hör och läser om föräldrar som verkar ta sitt föräldraskap lättvindligt och i stora delar också för givet, så blir jag upprörd och ledsen ända in i märgen.

Just nu i media pågår diskussioner om det var rätt eller fel av en bartender att neka en kvinna ett glas vin, efter att ha sett henne amma sitt barn bara stunden innan. Många säger nej och kallar det nymoralism.

Min spontana reaktion när jag hörde det var: "Fan vad bra att nån sa till"! Ja jag vet att det är tillåtet enligt svensk lag att dricka vin och amma. Men vem tänkte på barnet i den här situationen? - Bartendern, inte mamman.

Barnet fick aldrig frågan om det var ok för honom/henne att ta ett glas. Samma människor som hyllade tjejen i tunnelbanan som ingrep när en pappa läxade upp sitt barn för några år sedan, ropar nu högt på en vuxen kvinnas rätt att göra vad hon vill. Och förresten har ju Socialstyrelsen numera sagt att det är ok att dricka vin och amma, så det så! Ursäkta...va?!

Detta var bara en i raden av saker jag stör mig på när det gäller föräldraskap. Jag har i min omedelbara närhet vuxna människor som nu ska dela upp sina barn mellan sig, så några ska bo hos den ena och några hos den andra vid den förestående skilsmässan, för att "det är så jobbigt med allihop samtidigt"!


Jag blir bara ledsen, helt enkelt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback