Strategi

Ikväll var det debatt på Kafé Marx om partiets strategidokument. Jag hade inte sett det förut och verkade vara rätt ensam om det - eller så mörkade de andra bättre än jag kunde.

Eftersom dokumentet är ganska långt och jag inte har läst det mer än skummat nu då, så kan jag inte ha en uppfattning om det egentliga innehållet.

Det som dock var påfallande ju längre diskussionen pågick var hur lite vi pratade om oss själva och strategidokumentet i sig och hur mycket vi pratade om varför Miljöpartiet snott våra väljare och hur vi skulle få dem tillbaka och om att sossarna nu är mycket svagare än förut och hur ska då Vänsterpartiet förhålla sig till det?

Oerhört lite av diskussionerna handlade om det faktum att samhällsbilden nu är omritad. Högern har högst medvetet upprättat en ny spelplan, där marknadskrafterna är de styrande - går nåt snett, kommer nån i kläm, så är det inte politikens fel, det är marknaden som bestämmer.


Detta synsättet innebär också att det snarast ses som ansvarsfullt när politiker inte "lägger sig i".

Det är fegt och det är fel. Vänsterpartiet har en bra politik, som många av oss faktiskt också praktiserar dagligdags. Det är den vi ska fokusera på att utveckla och kommunicera på ett sådant sätt att vi attraherar fler.

Jag hoppas jag blir en av dem som får åka på kongressen i januari. Det här är spännande, kul och framför allt oerhört viktigt och då har vi faktiskt inte råd att käbbla inbördes om vem som har mest rätt om vems fel det är att vi har tappat väljare - vi har större saker att lägga vår kraft på.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback