Hösten är här - och politiken med den

Baksidan av att Alliansen nu backar från sitt löfte om ett femte jobbskatteavdrag är att Reinfeldt o Borg kan använda krisen i Europa och USA för att verka "ansvarsfulla" när de väljer att inte genomföra jobbskatteavdraget eller nån annan reform heller.

Eftersom Alliansen gick till val på att få ner arbetslösheten och den är högre nu än 2006 och deras bot i form av jobbskatteavdrag inte har hjälpt och nu stoppas, så måste det bli oppositionens främsta uppgift i höst att pressa på opinionen om svar på vad regeringen nu tänker göra istället.

Att bara vara tysta och nöjda över att det inte blir ett femte jobbskatteavdrag kommer bara gynna Reinfeldt som får lugn och ro och kan bida sin tid fram till valet när han har råd att ta fram stora pengapåsen.

Vi har sett det förr.

Imorse såg jag sossarnas ekonomiskpolitiske talesperson, Tommy Weidelich, i debatt med moderaternas Anna Kinberg-Batra och mina farhågor inför framtiden lugnades inte kan jag säga!

Jag kan inte begripa varför inte sossarna tar chansen att tvåla till moderaterna i retoriken! Det finns hur många exempel som helst på när både Reinfeldt och Borg säger (2008 0 2009) att det bästa sättet att stimulera ekonomin och få fler i arbete är jobbskatteavdrag.

Nu när man backar från det man själva har upprepat så många gånger och istället börjar prata om att det är ansvarsfullt att låta bli, då faller ju hela deras jobbpolitik - och oppositionens största parti tar inte chansen utan jamsar med.

Är det hoppet om att få vara med och leka vid de varma grytorna i höst, som gör att tystnaden talar från sossarna och också miljöpartiet - eller vad är det?!

Man har ju sett hur de funkar så jag är uppriktigt rädd för framtiden..

När det gäller mitt eget parti så hoppas jag att de fyra kandidater som hittills fört fram önskan om att få leda partiet tar chansen nu när fältet är vidöppet på vänsterkanten att faktiskt visa vilken politik de vill föra och hur partiet ska byggas i framtiden för att ta den där givna platsen som ett seriöst alternativ till vänster!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback