Tobak är skit

Jag är uppväxt i en rökande familj. Morfar rökte pipa. Mysigt.
Mamma och pappa rökte cigaretter. Mindre mysigt.
Pappa rökte Gul Commerce kommer jag ihåg.
Nångång när jag var runt 10 år så sa pappa att han hade slutat, men så en gång när vi var hos honom över en helg så såg jag plötsligt en dag att det rök om skrivbordet. Jag öppnade lådan och där stod ett överfyllt askfat med en nyligen släckt fimp. Bläh.
Mamma har rökt i hela mitt liv. Mest vit Prince, men på senare år olika billighetsmärken.

Jag själv testade rökning första gången när jag var 11 år. Smakade på nån av mammas fimpar. Bläh, verkligen!! Hur kunde man frivilligt välja att dra i sig sån skit?! På sommarlovet mellan 8an och 9an började jag röka mer på riktigt. Fast inte ens då fastnade jag i nåt beroende. Jag kunde feströka och sen lägga av i flera veckor efteråt. När jag var 17 åkte jag på läger i 2 veckor. Alltid var det nån som satt i rökrutan. Stället vi var på hade bara John Silver utan filter i kiosken, så det fick bli det. Ett paket om dagen. Men sen när jag kom hem la jag tvärt av igen.

Mamma visste visserligen om vid det här laget att jag rökte, men jag tyckte ändå det var skämmigt att röka inför henne så jag lät bli. När jag var 18 år flyttade jag hemifrån och kunde röka när jag ville. Det gjorde jag också. Marlboro Light var min drog. Då fick man ju röka på krogen också och det gjorde jag. Mycket.

När jag genomgick min ryggoperation flera år senare och mådde skit i ett halvår hade jag inte ens en tanke på en cigg. Så fort jag kom hem så började jag kedjeröka för att döva depression, antar jag. Så höll jag på ett bra tag. Sen blev det mindre och mindre igen.

När jag flyttade upp till Sundbyberg och ihop med Conny blev det absolut mindre och mindre av rökningen. Dels för att jag inte alls kände nåt behov av tobaken och dels för att ingen annan i min närhet rökte, så det blev bara att det inte blev längre. Nuförtiden kan jag ta en cigg vid nåt enstaka tillfälle och sen låta bli i flera månader i sträck igen.

Varför jag tar den där ciggen vet jag egentligen inte, men det är gott ibland.

Hörde på nyheterna idag att vi har fått in smuggelcigaretter i landet som tillverkats i Kina och som med största sannolikhet säljs i kiosker och på restauranger och krogar.
Dessa cigg ska enligt uppgift innehålla rätt mycket mer än bara tobak. Hundbajs t ex.

Jag ska sluta röka helt.

För även om tobak egentligen, handen på hjärtat, alltid smakat skit
så är det numera en stor risk att ciggen smakar skit rent bokstavligt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback