Ge fan i mina möjligheter att leva som andra!

År 2008 la LSS-kommittén fram sina förslag på ändringar i Lagen om Stöd och Service till vissa funktionshindrade, LSS - en lag som funnits sen 1994 och som bland annat ger rätt till personlig assistans.

Den som känner mig vet vad denna frihetsreform betytt och dagligen betyder i mitt liv!
Den ger mig möjlighet att ha ett jämställt och jämlikt förhållande med min livskamrat
- att känna att jag ger honom lika mycket som han ger mig.
Den ger mig möjlighet att vara politiskt engagerad och aktiv på många sätt i samhället.
Den ger mig möjlighet att vara barnvakt, engagerad bonusmorsa, chaufför, kompis och mycket mycket mer.

Frihetsreformen ger mig helt enkelt möjligheten att leva som andra.

Så var också tanken när lagen instiftades 1994, men sen dess har mycket hänt.
Oseriösa anordnare har poppat upp som svampar ur jorden.
Den fria etableringsrätten även på detta området har gett multinationella företag möjlighet att tjäna storkovan på skattemedel och dra med vinsten utomlands.
Samtidigt har man jagat enskilda assistansanvändare med blåslampa och det senaste i den vägen är att regeringen nu tillsatt en enmansutredning som ska se över "fusket inom assistansen".
Och det man pratar om då är inte i första hand företag som drar utomlands med uttagna vinster.

Istället inskränker man den enskilde assistansanvändaren - mig och alla andra - genom att förealå ännu mer ingående kontroller av oss och våra behov.

Nu har man dragit åt s k grundläggande behov så hårt att varenda sekund på toaletten är klockat så nu återstår våra "övriga behov" - alltså allt annat som är livet, förutom att äta, skita och sova!

Man lovar från regeringens håll att det inte alls har att göra med att vi kostar för mycket - eller att våra livsval kostar för mycket - men det är det som kommer att bli konsekvensen av allt det här är jag rädd för. Mycket rädd!

Kommentarer
Postat av: Stig Olsson

Jag vet inte om jag ska vara glad för att jag hittade ditt inlägg eller ledsen. För jag har skrivit ett nästintill exakt likadant inlägg i min blogg!



För jag är också rädd och ännu mer nu är när jag skrev den, för idag har FK redan tagit bort min rätt till LSS och fn betalar min kommun under tiden ärendet ska behandlas i alla rättsinstanser...



Det är ett mycket sjukt system där vi funkisar blir straffade för brott som andra begått!?!?!



I vilket annat sammanhang blir tredje part lidande och där människors hela liv förstörs pga ekonomisk brottslighet hos ett fåtal!?!?!



Jag vill bara att de ska jaga tjyvarna, inte oss!

2011-05-16 @ 14:45:13
URL: http://cyberliv.se/blog.html

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback