Familjen Annorlunda

Ikväll börjar en ny omgång av en serie som jag av någon anledning följde med stort intresse förra säsongen. Jag gillar reality-serier, bara de inte har inslag av uppdiktade intriger och just den här serien gillade jag eftersom man visade vardagen i familjer med, för Sveriges mått mätt, extremt många barn!

Efter seriens slut förra säsongen skrev jag till redaktionen på TV4 och tackade för en kul och intressant serie. Samtidigt föreslog jag att man skulle göra ytterligare en spinn på det till nästa gång.

I Sverige har vi många familjer som utifrån kan verka "annorlunda". Jag tänker närmast på familjer där ett eller flera av barnen har någon funktionsnedsättning. Jag har själv levt i en sån familj. Det finns också familjer där ena eller båda föräldrarna har någon form av funktionsnedsättning, lever med assistans, m.m.

S.k regnbågsfamiljer(föräldrarna är homosexuella) förtjänar också acceptans.

TV4 tog steget efter mycket tvekan, kan man anta, att satsa på att visa vardagen för personer med intellektuella funktionsnedsättningar, i I en annan del av Köping och vi vet ju alla utgången av det.

-Succé, större acceptans och absolut ingen "klappa på huvudet" eller lytes-komik.

Min förhoppning är att TV4 till säsong nr 3 av Familjen Annorlunda inte ska spela "safe" utan våga utvidga begreppen.
Kommentarer
Postat av: Anna

Vilken jätte bra ide och initiativ gällande tv program om familj med någon med funktionshinder. SJälv har vi ju två här i vår lilla familj med samma funk hinder och även mormor....ja kanske kunde det vara intressant för andra att se för att få förståelse för våra livs situationer. Det är ju inte alltid en dans på rosor, men det är ju den inte för icke handikappade föräldrar heller.....kram kram A W A

2010-01-12 @ 22:50:33
Postat av: Veronica

Nej det är ju inte en dans på rosor alltid, men för många är det ju tabu med t ex funktionshindrade föräldrar, så det skulle vara på sin plats att visa att de(ni) är som alla andra - ni fajtas bara med annorlunda problem(ovanpå "de vanliga")

2010-01-13 @ 22:14:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback