Analogt

Innan jag för några år sen läste en 10-poängs sommarkurs i juridik på Stockholms universitet så trodde jag att analogt var när en klocka hade visare istället för digitala siffror.

På kursen fick jag lära mig att inom juridiken händer det alltsom oftast att man använder en lagparagraf analogt, vilket betyder att en lag kan bli tillämplig även i en liknande situation där det saknas direkt lagrum.

Jag har tänkt mycket på det där nu när diskussionen om niqabens vara eller icke vara i klassrummen diskuteras flitigt efter DO:s dom.

Först och främst så tycker jag det är att göra ett sopberg av ett dammkorn, eftersom situationen med en niqab-bärande elev är oerhört sällsynt och inte i första hand borde vara det som manar till action hos politiker när det gäller utbildningsväsendet.

Sen är det det här med tillämpningen. Flera ledanden politiker inom Alliansen -  och jag läser att även Socialdemkraterna sneglar åt det hållet - menar på fullt allvar att man måste kunna se varandra i ansiktet för att kunna bedriva undervisning och man vill nu se en lagändring.

Jag har då ställt mig frågan hur det går med synskadade lärare, som inte kan se sina elever? Eller synskadade elever som inte ser sin lärare?
Reaktionerna på mina påståenden om att detta är situationer som man skulle kunna tolka på ett liknande sätt som med niqaben har inte låtit vänta på sig.

-Så går det ju inte att resonera, det blir ju bara löjligt. Typ.

Men jo, hävdar jag, det går visst det! För om man från lagstiftarens håll säger att en förutsättning för att undervisning ska fungera är att elev och lärare kan se varandras ansikten, så får det andra konsekvenser också, förutom att man i klassrummet får bort ett skrämmande stycke tyg!

Distansutbildning via internet är en annan sådan företeelse som inte heller skulle tillåtas med en lagstiftning som grundar sig på att man måste kunna se varandras ansikte i en utbildningssituation.

Sen funderar jag på en annan grej: Integrationsminister Erik Ullenhag sa i TV idag(fritt ur mitt minne) att det är bättre att säga ifrån redan i utbildningen att niqab inte är tillåtet, eftersom dessa kvinnor ändå kommer att få det oerhört svårt på arbetsmarknaden.

Med den logiken skulle jag och många andra personer med funktionsnedsättningar inte heller ha tillåtits ta upp en plats på komvux, universitet och högskolor eftersom många av oss även efter utbildning inte får jobb.

Den som vill kalla mitt resonemang löjligt  - varsågod.

Men jag lyfter åtminstone näsan och ser lite längre fram än till nästa billiga politiska poäng!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback