Jävla idioter!

För nästan exakt 30 år sen brann min skola ner till grunden. Vi som gick på lågstadiet fick äta mackor ett helt år istället för varm lunch eftersom matsalen som låg i högstadiebyggnaden brann ner. Högstadieeleverna blev utportionerade till andra skolor runtom i stan och när jag skulle börja mellanstadiet fick jag och mina skolkamrater gå i skolan i en barack, eftersom skolan ännu inte hunnit byggas upp då.

Nu har det hänt igen!! Till min förskräckelse, stora ilska och ännu större sorg hör jag idag på riks-nyheterna att min gamla skola, Vallåsskolan, i Halmstad, står i lågor. Någon eller några har tänt på den och sen tagit sig därifrån för att på avstånd beskåda brasan, kan man tänka.

Att de inte förstår att de själva drabbas av det! Det skrevs igår i Hallandsposten om att stan måste höja skatten. Det var innan det här hände. Skattehöjningen lär ju inte bli mindre nu i alla fall! Och vem drabbar det? Jo barnen - bland annat.

Nej, inför ekonomi på schemat redan från första klass, så att barnen tidigt lär sig pengars värde och konsekvenstänkande.

Det finns säkert nån utvecklingspsykolog som skulle säga att barn i tidig ålder inte kan greppa sånt, men jag är övertygad om att det går att lära barn orsak och verkan väldigt tidigt.

Nu lär ungarna på Vallås få vänta ganska länge på sin nya skola och under tiden blir det med all sannolik matsäck istället för skollunch och klasser splittras och flyttas till andra skolor.

Jättetråkigt!


Bilden är från en annan skolbrand - men effekten och konsekvensen är densamma!
Kommentarer
Postat av: Sussi

Det är så intressant det där med människans minne! :)

Jag kommer inte ihåg att vi käka mackor, men nu när jag tänker efter så hade vi ju ingen matsal i början! Har för mig att vi käkade i den gamla gröna lågstadieskolan sen. Hursom helst, det väcker verkligen hemska minnen och man blir skogstokig!!!



GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN tjejen!!! ;D Kramar

2009-05-15 @ 09:46:18
URL: http://suziqan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback