Paria

För snart ett år sen medverkade jag i ett program på TV4, Halvtid med Reinfeldt.

Meningen med programmet var att halvvägs in i mandatperioden se hur långt Alliansen kommit med sina vallöften. Jag skulle representera alla dem som, arbetsmarknadspolitiken och löften till trots, inte lyckats ta sig in på arbetsmarknaden. Jag minns att Fredrik Reinfeldt himlade med ögonen efter inslaget med mig och att han sa:
"Ja, vad var problemet? Ni talar här om den halva miljonen människor som står längst ifrån arbetsmarknaden!" Daaaahhhh....!!! Ja just det!

Den gruppen jag tillhör är visserligen totalt konjunktur-okänslig - de flesta personer med funktionshinder(ca 8 av 10) får inte jobb i alla fall. Och när det dessutom är en icke-fråga för politikerna, ja, då kan man inte räkna med nån förändring heller.

Det senaste i raden av bevis på detta är TCO:s undersökning som redovisades idag.

Där säger 6 av 10 chefer att de inte kan tänka sig anställa en person som varit långtidssjukskriven
och varannan chef säger samma sak om långtidsarbetslösa.

Så vad har vi då att se fram emot undrar jag?
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback