Moment 22

Anställningsintervju idag. Min tredje på kort tid. Jag har sökt såpass många jobb nu att jag statistiskt kan belägga att var tionde ansökan leder till en intervju. Som det är nu(tyvärr) så åker jag till intervjun med insikten att jag förmodligen inte kommer att få jobbet, men alltid lär man sig väl nåt man kan använda till nästa intervju då om inte annat.
Dagens intervju var inget undantag. Jag kände genast när jag kom in i rummet att den här kvinnan och jag inte kommer att ha så lätt för att samarbeta. En madam som kunde det här på sina tio fingrar och som gärna utstrålade det också, i nåt slags maktsyfte, jag vet inte. Hursomhelst så var det ingen riktig anställningsintervju.

 Hon hade plockat ut ett antal som hon ville titta närmare på till tjänsten, som för övrigt inte var färdigdefinierad än, så jag fattar inte hur man då kan gå ut med en annons, när man helt klart inte vet vad man söker efter?!

 Undertonerna i intervjun sa att hon i alla fall visste vad hon inte letade efter och jag verkar ha fallit i den kategorin! Hon efterfrågade en person med den utbildningen jag har, men som dessutom arbetat med äldreomsorg och biståndsbedömning och då allra helst inom någon förvaltning i Stockholm.

Hur i helvete ska jag någonsin kunna fylla såna kriterier när jag aldrig får jobb?!
När jag gick min utbildning så trodde jag i min enfald att jag och mina kursare lätt skulle få sommarjobb och att man därmed skulle få känna på hur det var att jobba inom fältet och skaffa sig lite yrkeserfarenhet. Men det var tvärstopp! Kommunen sparade pengar och alla handläggare och verksamhetschefer i kommunen skulle vikariera för varandra under sommaren, för det fanns inte pengar till externa vikarier. Så jag fick aldrig chansen.

Det sas redan då att det kommer att bli stor kris inom äldre- och handikappomsorgen, även på chefsnivå, inom en snar framtid, eftersom så många som innehar jobben är 40-talister som börjar gå i pension nu. Ändå har man den vikariepolicyn som man har, som alltså stoppar andra från att få tillträde till jobben. De kräver erfarenhet när man söker jobb, men för att få erfarenhet krävs ju att man jobbar - Moment 22!!

Imorse på TV4 pratades det om att den borgerliga regeringen, förra gången de satt vid makten, lovat att även personer i personkrets 3 i LSS-lagen, ska ha rätt till daglig verksamhet.
Inbjudna var RBU:s Förbundsordförande, Agneta Mbuyamba, LSS-kommitténs ordförande Kenneth Johansson(c), fd socialministern, Bengt Westerberg och Marie(minns inte efternamnet nu), en tjej med eget funktionshinder.
Alla var rörande överens om att denna gruppen också skulle ha rätt till daglig verksamhet för att bryta isoleringen som ofta finns. Inte konstigt nog ville poltikern i sammanhanget inte ge några löften eftersom man nu prioriterar personer med psykiska funktionshinder, vad gäller rätt till sysselsättning.

Jag tycker dock inte att personkrets 3 ska få rätt till daglig verksamhet!

Orsaken till det är att det då bli väldigt lätt att fortsätta hålla personer med funktionhinder borta från den ordinära arbetsmarknaden. Om en lag ger oss rätt till daglig verksamhet, som för de andra personkretserna innebär ersättning i form av pension, så kommer det inte finnas incitament för den ordinarie arbetsmarknaden att arbeta med de fördomar som råder och som är det stora hindret för oss att få jobb!

Många av oss har eftergymnasiala utbildningar som vi har genomgått på precis samma sätt som alla andra, men ändå finns det ingen plats för oss när vi sen vill ut och jobba.

Mitt förslag är att man istället för att lagstifta om personkrets 3's rätt till daglig verksamhet, ger Arbetsförmedlingar mycket mer resurser, så att de kan anställa personer som kan fungera som "bro" mellan den arbetssökande och arbetsmarknaden och som kan arbeta aktivt med att riva ner barriärerna som finns, ofta uppbyggda av fördomar.

 Jag såg ett program häromkvällen där man pratade om ett projekt som funnits i Stockholm, Open Up, där man genom intensiv jobbcoachning och matchning, hjälpte ca 90% av de medverkande att få jobb. Ett jättebra initiativ!!

Vi behöver inte fler sär-lösningar, vi behöver tillgång till samma arbetsmarknad som alla andra!
Kommentarer
Postat av: Tina

Kunde inte skriva det bättre.

2008-01-30 @ 15:07:37
URL: http://www.tinovativ.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback