Köpenhamn

Nu har jag precis vaknat.

Jag hade lyxen att kunna sova länge idag, efter gårdagens långa hemfärd.
 Å andra sidan sov Conny en del i bilen medan jag körde oss hem sent igår kväll.

Packat upp och bokat tvättstugan har jag också hunnit med idag - så duktig så.

Resan var jättemysig! Jag och Conny åkte till Anna och Axel i Göteborg i fredags, mitt på dagen.
Var framme vid 17-tiden och käkade middag där och pratade en hel del om planerna för helgen.




Tidigt tidigt upp på lördag morgon för att sätta oss på tåget ner till Köpenhamn. Helena skulle vi möta upp i Varberg.
SJ hade, som jag trodde fuckat upp vår bokning, men som tur var löstes det på plats så vi fick sitta ihop allihop. Anna och jag hade fixat tunnbröd-klämmor och kaffe och champagne så när Helena klev på tåget i Varberg så blev det champagnefrukost. Jättemysigt!








Axel fick pumpa ner rampen

Väl framme i Köpenhamn så gick vi nog av lite fel för det blev en rejäl omväg att ta sig till hotellet, men vädret var ju fint så det gjorde inte jättemycket. Gatstenarna i Köpenhamn är delade med lika delar stora plattor och små små handknackade kullerstenar. Livsfarligt!


Efter uppackningen blev det sightseeing på stan. Eftersom det var så fint väder så behövde vi inga backup-planer utan vi gick till Tivoli. Jag har inte varit där på över 30 år! Det är verkligen hur mysigt som helst, även om man som vi inte åker en enda karusell. Bara att gå omkring i parken där bland alla fina blommor och alla restauranger och pubar som finns är ju jättekul!










Några timmar senare gick vi tillbaka till hotellet och vilade och bytte om, sen var det ut på byn igen och vi hamnade på en jättemysig restaurang/bryggeri. Oerhört god mat och gott öl(smakade makens)!








Igår ville jag sova en stund längre eftersom jag visste att jag hade 50 mil bakom ratten när vi väl kom till Göteborg. Vi kom upp nångång på förmiddagen och efter fix och packande så gick vi ner till frukostbuffén. Den var bland det största jag har sett! Jag älskar verkligen att bo på hotell som menar business med sin frukost!

Efter utcheckning blev det återigen en runda på stan. Mest planlöst trosande eftersom det allra mesta är stängt i Danmark på söndagar. När vi sen kom till stationen så visade det sig att SJ hade fuckat upp återigen - den här gången lite mer rejält! Vagnen vi kom in i var visserligen lätt att ta sig in i med rullstol men väl därinne såg det ut som pendeltågsvagnarna i Stockholm och våra sittplatser som vi hade bokat och betalat för var en smal trappa upp och trångt var det. Det resulterade i att jag och Conny satt kvar där nere och de andra gick upp till sina platser. Inga guldplatser det heller visade det sig.





Jag förvånade alla genom att vara hur cool-lugn som helst genom hela grejen. Jag hade nog innerst inne trott att det skulle bli problem så när det sen visade sig att jag fick rätt, så tog jag det med jämnmod. Anna var däremot rätt sur så SJ kommer att få veta vad de heter idag, det är jag säker på!




När vi var framme i Göteborg åkte vi färdtjänst hem till Anna och Axel och där satte jag och Conny oss i vår bil och åkte mot Stockholm direkt. Vi var hemma 1 inatt!





På det hela taget en helt underbar resa med underbara vänner till en underbar stad(undantaget en och annan kullersten då!). Det kommer att bli resa till Köpenhamn fler gånger och det kommer att bli det med tåg, men då får vi nog se till att SJ har fattat att de faktiskt är ett serviceföretag så att de nångång lär sig att de ska finnas till för kunderna och inte tvärtom!
Kommentarer
Postat av: Jennie Målarkludda

Åååhhh vad mysigt! :)

2009-05-11 @ 15:12:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback