Följden av tronföljden

Kronprinsessan och hennes prins väntar smått! Som varande en kvinna som inget hellre vill än att få barn så gratulerar jag de tu för att de nu välsignas med det finaste man kan få - jag vill bara vara tydlig med det från början!

Men det här är ju ingen vanlig grocess. Det är vår blivande drottning och Sveriges framtida statschef som nu väntar ytterligare en liten framtida regent.

Bara det är ju en jäkla press - att finnas till enbart för att man ska föra kronan vidare!

Att få ett barn är i sanning ett mirakel - det är så svårt och det är så mycket på vägen som kan gå fel!

Jag själv är född med ryggmärgsbråck och jag är faktiskt inte helt säker på att jag hade funnits till om mamma 1971 på sensommaren fått reda på att barnet hon väntade var skadat på något vis. Vi har pratat om det här ibland och min upplevelse är att jag förmodligen inte hade funnits om mamma hade haft kunskapen att göra ett val då.

När Victoria och Daniel gift sig satt jag en dag och pratade med min mamma.

-"Tänk om Victoria blir med barn och barnet har en funktionsnedsättning", sa jag. Vad intressant det skulle bli!
-"Nämen så kan du ju inte säga", sa mamma, du kan ju inte ÖNSKA någon ett funktionshindrat barn!

Men det gjorde jag inte heller! Jag har själv en funktionsnedsättning och jag har oerhört många vänner med varierande grad av funktion i sina kroppar. Vi alla lever helt fullgoda liv ändå och jag tror ingen av oss önskar att vi inte vore här, men om i alla fall jag hade fått välja så hade jag inte valt att födas med ryggmärgsbråck eller någon annan funktionsnedsättning, även om jag såklart också hade varit en helt annan typ av personlighet utan det!

Men hur blir det om Victorias barn har en funktionsnedsättning? Oerhört många saker kan man scanna och kolla innan, men ALLT går inte att kolla och mycket kan hända under en förlossning också.

Kronprinsessan Victoria är beskyddare för barn och ungdomar med funktionsnedsättningar. Det betyder bl a att hennes fond årligen samlar in en massa pengar för att barn och unga med funktionsnedsättningar ska få en bra fritid, med ridning och lägervistelser och vad det nu kan vara.

Att i det läget själv välja att inte föda ett funktionsnedsatt barn skulle skada hennes trovärdighet enormt!

Att å andra sidan föda ett barn, tronarvingen, med t ex ryggmärgsbråck, autism, CP eller Downs Syndrom - hur skulle det bli? Vad skulle det göra med kungahusets popularitet?

Skulle grundlagen skrivas om? Vad skulle hända?

Jag har inga svar på mina frågor, men jag tycker det är intressant att fundera kring.....





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback