Tillräckligt bra

Jag blir så förbannad! Jag blir förbannad på att det inte ställs krav på personer med funktionsnedsättning att faktiskt prestera något! Otillgängligheten i samhället gör att vi inte är välkomna överallt utan får nöja oss med det vi får. Nedskärningar i den personliga assistansen och mordet på själva begreppet "personlig assistans" gör att det enda vi förväntas göra är att komma ur sängen och få kläder på kroppen! Vi ska inte tro att samhället menat att vi skulle studera, jobba, ha familj eller hus på landet!

Det börjar tidigt. Jag gick själv "integrerat" - vilket betyder att jag gick med icke-funkis elever. Jag fick genomgående medelbetyg i skolan och det värsta är att jag aldrig kan lita på att det verkligen var min kunskap som värdesattes, eftersom jag väldigt sällan fick feedback på det jag verkligen tillgodogjorde mig(eller inte) i skolan, utan jag fick klappar på huvudet i hemkunskapen helt enkelt bara därför att jag befann mig i köket!

Igår var jag på en paneldebatt om barnfattigdom. Inbjudna var företrädare för Makalösa föräldrar, Rädda Barnen och Föreningen för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar(RBU).
När företrädaren för RBU pratade kunde jag relatera till oerhört mycket, trots att det är 30 år sen jag själv började skolan.

Bland annat fick vi veta att i förslaget till den nya skollagen som Björklund är så stolt över, har det smugit sig in en mening som fullständigt stenade mig! Det står att barn som har behov av specialpedagog ska få det - upp till Godkänt i betyget. Det står ingenting om att specialpedagogen sen per automatik ska dras tillbaka, utan det är menat som en lägsta nivå på insats - men vi vet ju att det är det som kommer att hända.

För varför ska dessa elever ha mer än godkända betyg?! Vad ska de med det till?! Godkänt är väl tillräckligt bra?!
Redan innan de här barnen har hunnit bli en individ så har man satt en stämpel på dem och talat om var ribban för deras liv ska vara.

Jag blir fullständigt skogstokig och hoppas att detta synsätt på personer med funktionsnedsättningar får ett slut nångång!

Ställ krav på oss, förvänta er nåt av oss - det har vi förtjänat, som de medborgare i samhället vi faktiskt ÄR!!
Kommentarer
Postat av: Rosie

Skitbra skrivet! Tänk att det fortfarande är så här. För 40 år sedan fick man höra att det skulle kämpas för bra pensioner åt oss. Rektorn på Norrbackainstitutet, som var en skola för rörelsehindrade, hävdade att funktionshindrade inte skulle jobba - vi hade nog med att bara leva. Min man som gick där blev uppkallad till denne rektor och tillfrågad varför han läste så mycket. Han svarde att han ville in på gymnasiet. #Det kan du glömma,sa den förträfflige skolledaren. "Med ditt svåra handikapp kommer det aldrig att bli något av dig." I samhällsvetenskapen kallas det här för strukturfascism. Folk behöver någon som står lägre, som mman kan trampa på eller bara "gulla med".

2010-06-08 @ 16:46:39
Postat av: Sussie

Bland annat fick vi veta att i förslaget till den nya skollagen som Björklund är så stolt över, har det smugit sig in en mening som fullständigt stenade mig! Det står att barn som har behov av specialpedagog ska få det - upp till Godkänt i betyget. Det står ingenting om att specialpedagogen sen per automatik ska dras tillbaka, utan det är menat som en lägsta nivå på insats - men vi vet ju att det är det som kommer att hända.

Hejsan ! Jag som nu arbetar med barn med funktionsnedsättning skulle vilja veta vart du hittat detta så att jag kan vidarebefodra det till en av mina chefer som inte alls kännde till detta .

En VIKTIG fråga som måste belysas och komma fram i ljuset .

Hoppas allt är bra annars med dig och Conny . Kram Sussie

2010-06-18 @ 00:11:46
Postat av: Kjell Winberg

Bravo! Veronica att du ryter till - det behövs verkligen. Jag har lagt till din artikel på min hemsida www.tillforalla.se

2010-06-29 @ 09:46:08
URL: http://www.tillforalla.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback