Bara bilder

Idag har vi alla upplevt något fullkomligt magiskt! Vi har åkt helikopter över hela ön Oahu! Helt magiskt och fullständigt fantastiskt! Men låt oss börja från början. Eftersom vi inte visat några bilder förut, så börjar vi från start. Håll till godo:
Vi har alltså inte lämnat Arlanda än! Jag kan bara beklaga att uppkopplingen SUGER värre än ett internetkafé i Långtbortistan!! Återkommer. Aloha!

Mele Kalikimaka - ÄNTLIGEN

God Jul på er allihop!! Av ren lättja och inget annat har det fram tills nu inte blivit något bloggande, Vi hade en skakig start på resan, med ofrivillig övernattning på en bänk på LAX-Los Angeles flygplats. Men sen några dagar är vi här och har det underbart! Att resa med assisistans fungerar med dessa underbara tjejer helt friktionsfritt! Igår på julafton var vi allihop på Top of Waikiki, en roterande restaurang med panoramautsikt över stora delar av Waikiki. Jättemysigt! I övrigt har vi ätit, deuckit drinkar och shoppat allra mest. Vi har planerat en del utflykter men de kommer lite senare, Jag hade nu också planerat visa bilder vi hittills har tagit men hör just att kameran pep och dog, så det får bli sen när den är fulladdad igen. Ha det underbart så länge och ha tålamod! Mahalo Aloha

Förbereder resa

Nu är det 1 vecka kvar. Sen åker vi. Destination: Honolulu. Igen. Anledningen är att vi förälskade oss förra gången. I ön, staden, stranden, människorna, maten, underhållningen, shoppingen. ALLT!

Denna gången blir det dock annorlunda mot NÅGON GÅNG tidigare; Vi reser med två assistenter!

Att det skulle bli så, växte fram under en lång tid, men fick den slutliga pushen av arbetstidslagen, som gör att de assistenter som inte följer med, ändå har självklar rätt till de pass de skulle ha när jag är borta. Så för att slippa strulet blev det såhär. Också för att det kan vara nyttigt för mig och Conny att få känna på hur det är att "bara" vara man och hustru.

Så nu pågår de sedvanliga förberedelserna, samtidigt som jag ska knyta ihop det här årets styrelse- och politikeruppdrag.

Men, som sagt, Semesterbloggen har härmed officiellt vaknat ur den temporära dvalan och ni är alla varmt välkomna att följa oss på äventyret.

Aloha!♥

Farväl, New York!

De senaste 2 dagarna har vi mest flanerat planlöst runt i staden. Vi har köpt de sista presenterna hem och vi har liksom mentalt och säkert även kroppsligt, börjat förbereda oss för hemfärden och omställningen som jobb och vardag innebär. Vi känner nog båda två nu att vi har fått ut allt vi ville av de här 3 veckorna. För min personliga del kunde jag inte önska mig en bättre födelsedagsresa! Vi har sett en riktig Broadwaypjäs, åkt helikopter över New York, handlat både billigt och dyrt, ätit gott, druckit gott, umgåtts med tant Margot och en massa, massa annat! Det enda vi inte fick in i schemat, trots en hel del försök, var en träff med Jennie. Tråkigt, men så blir det ibland. Ni kommer inte att få se några fler foton från semestern nu. Allt är nerpackat, så även usb-sladden.
TACK ALLA, som följt våra öden och äventyr på den här drömresan! När vi kommer hem kommer ni att få höra en massa om det vi har varit med om och se en massa foton! Håll ut tills dess!!

New York Ink. och väldigt mycket mer!

Egentligen skulle vi väl börja där vi slutade sist, men idag hände nåt kul och speciellt, så vi börjar här. Jag(Veronica) har, som bekant, ett antal tatueringar redan och har haft önskemål om att göra fler. För 4 år sen stod vi utanför studion till Miami Ink. men då fegade jag ur, så jag vet inte ens om Ami och gänget var där. Häromveckan råkade vi av en händelse slå på TV:n och ett avsnitt av nya serien New York Ink. Ami har skaffat studio och personal här i stan! Kunde man ha sån flax en gång till?! Den här gången ville jag inte sumpa chansen och idag blev det av att vi tog oss dit. Studion ligger på andra sidan stan från oss, men det kunde det vara värt. Vi kom dit vid 12. Två timmar senare eller nåt liknande kom jag på att jag inte hade passet med mig och det måste jag ha annars fick jag inte tatuera mig. Min älskade make tog bussen och åkte över stan och tillbaka för min skull!!
Efter nästan 4 timmars väntan blev det min tur. Ami var inte i studion på hela tiden men de andra som var där var hur coola som helst. Killen som tatuerade mig hette Guy, var skallig och ursprungligen från Israel, så det var nästan som om Ami hade gjort det ;)
Man kan ana lite svagt på höger axel, innan gaddandet påbörjades

Min vanliga tatuerings-min! Skönt är det INTE!

Guy hade tydligen roligare än jag.

Såhär - Det färdiga resultatet - En kombination av 3E Love's Wheelchair heart och Halmstads Tre hjärtan. Mer Veronica än så kan det knappast bli!

Så..det var dagens äventyr. Nu backar vi bandet, till i söndags, när vi var på utflykt tillsammans med tant Margot och hennes vän, Godfrey. Godfrey hade bil som han kom och hämtade oss i och vi åkte genom South Bronx och Harlem och ut till en mysig halvö som heter City Island. Det var mest som en liten by, med små hus, stora båtar och massor av skaldjursrestauranger. Vi hittade en allra längt ut mot vattnet, där vi intog lunchen.
South Bronx

Friterad calamari

Margot myser i solen

Godfrey - vår ciceron

Margot o Conny

Mysig utsikt från kajen

Det finns en hel del skäl att tycka om USA

En matta på den mjuka sanden fixar tillgängligheten galant!

Kul skylt - om man inte tänker på att den troligen satts upp på förekommen anledning.

Igår tog vi oss till Little Italy. Det har varit galet varmt här ett par dagar nu och jag har köpt en cool hatt samt solfjäder för att skydda mig lite och samtidigt se ball ut! =)
Pga att jag tydligen ser fin ut i min hatt, så fick jag den här "Rasta-Puh" av en kille i ett lotteribås i Little Italy

Nu vill inte datorn vara med och leka mer, så fler bilder får vänta.
Fridens liljor!

Harlem

Idag gick utflykten för dagen till Harlem. Vädret har varit kanon och vi har haft en jättefin dag! Naturligtvis(!) hittade Veronica en affär som sålde kläder!
Målet för trippen var annars Marcus Samuelssons restaurang Red Rooster som han öppnade i Harlem 2010.
Han var framme hos oss och hälsade och tog i hand, men vi kom oss inte för att ta foto då.
Hursomhelst; Maten var galet god och servicen helt underbar!
Den legendariska Apollo Theater

Ölen: Nil-Oscar! Vad annars, på en svensk restaurang i Harlem?!

Helga's Meatballs med lingonsylt och dillstuvad potatis. SÅ förutsägbart, men SÅ gott!!

Maken åt potatis och kött - också förutsägbart, men oh så gott!!

Lite blandat

Nu har vi inte bloggat på ett par dagar. Det är för att vi egentligen inte har gjort något speciellt. Vädret är allt annat än kul just nu, med häftiga regnskurar och blixtar och dunder, så det känns inte som läge att bara strosa runt. Vi har varit och handlat lite mer kläder och Conny börjar redan fundera på hur han ska packa för hemresan *L*. Vi har också besökt en och annan pub och restaurang och tagit de obligatoriska bilderna, som hör därtill.

Jag lekte lite med vår nya kamera
Han är fin i svartvitt också, min Kärlek!

Den här veckan är det Fleet Week och det betyder att soldater från armén, flottan och flygvapnet är i stan och visar upp sig. Alla blir galet patriotiska när de möter på dessa män och kvinnor i uniform på gatorna runtom i stan. Under vår vistelse här har vi redan sett prov på den dubbelmoral som råder. Män och kvinnor i uniform blir som sagt hyllade vart de än går, samtidigt som gathörn och parker befolkas av hemlösa krigsveteraner.
Vi har under dessa dagar också sett prov på att arbetarrörelsen lever, även i kapitalismens högborg. T ex har vi stött på en facklig bojkott utanför en teater nära Broadway.
Igår, mellan regnskurarna, hann vi med att besöka FN-högkvarteret.
Konstinstallationer utanför högkvarteret

Den knutna pistolen, Non violence, står utanför FN-högkvarteret sedan 1988. Den är gjord av den svenska konstnären Carl Fredrik Reuterswärd.

Häromdagen hälsade vi på Margot i hennes hemstad, White Plains. Vi åkte dit med tåg, från Grand Central Station. Vi var lite osäkra innan vi kom till stationen eftersom vi trodde den skulle vara jättestor och att vi skulle få svårt att hitta. Ingen av våra farhågor slog in. det var superenkelt att resa med tåg med rullstol. Bara köpa biljetter, ta sig till rätt spår, gå på och åka. Piece of cake! Tyvärr kunde vi inte hälsa på hemma hos Margot, eftersom hon bor 2 trappor upp utan hiss, så vi fick nöja oss med att stanna på köpcentret i stan istället.
Under våra promenader upp och ner på Manhattan har vi sett brandbilar ett antal gånger. Jag försöker hitta en med nummer 49 på(som filmen "Ladder 49"), men jag har inte lyckats än.
Nu ligger vi i sängen och tar det lugnt. På vägen hem idag fick jag galet ont i njuren! Jag har medicin med mig, som jag tar hyfsat ofta, men nu var smärtan värre än jag känt på länge! För en stund fick jag flashbacks till 2003, när jag var i New York förra gången och tvingades uppsöka akuten för att jag fick njurstensanfall. Nu klarade jag mig som tur var och det räckte med värktabletter och en stunds sömn.
Fridens liljor, allihop!

Madame Tussaud's

Eftersom det spöregnar här idag, så ville vi göra något inomhus. Vi bestämde oss för Madame Tussaud's vaxmuseum. Rätt cool ändå, att vara så nära alla dessa kändisar.
Stiliga män: Conny Kallander, Morgan Freeman och Justin Timberlake
Veronica och Susan Sarandon

Ser han inte lite VÄL lycklig ut, maken? Här med Julia Roberts.....

......Precis som frugan med Johnny Depp!

Samuel L. Jackson, Conny och John Travolta

Meryl Streep

Harrison Ford

Tyra Banks gör närmanden på maken!

Jag samtalar med George Clooney. Fick dock inte mycket respons!

Robin Williams

Conny Osborne på familjeträff

Coola Whoopi Goldberg(i bakgrunden Kim Kardashian - amerikansk pseudokändis)

Oprah Winfrey

James Brown

Stevie Wonder rockar loss. Conny lite sur för att kameran strulade

Den coolaste: Salvador Dali

Självaste Madame Tussaud

Amelia Erhardt

Malcolm X

En stor man och en liten kvinna(på många sätt) - Martin Luther King Jr.

Helen Keller

Lyckan är fullständig(t sjuk, med tanke på att han är av vax!) - Jon Bon Jovi

Kryddiga brudar!

Conny och Carrie(Underwood)

Man kände sig något liten jämte Hulken

Nu mår han, maken - med Madonna

Lady Gaga verkar lite distanserad

Michael Jordan

När utflykten till vaxmuseet var över och vi var på väg hem, träffade vi på gamla bekanta till mig(Veronica) från Halmstad, som också är här på semester. Världen är bra liten!!

Vilodag i Central Park

Idag var tanken att vi skulle åkt med Margot och hennes vän, Godfrey, till Bronx Zoo. Min kropp ville annat och vi bestämde att vi skulle ses en annan dag istället, vi har ju två veckor kvar här.
Vi stannade "hemmavid" istället och tog en promenad i Central Park. Vädret har varit helt enormt idag, det är söndag och dessutom gick typ 50.000 pers AIDS Walk 2012 så det var några fler än vi ute på gatorna!
Gatumarknad på "vår" gata

Softball-turnering i Central Park

En beachvolley-turnering i en annan del av parken

En vacker dag för bröllop

Ännu ett lyckligt, nygift par

Maken och jag fick feeling av alla gifta par och tog semesterns, hittills, finaste kort!

Nu ligger vi sängen, äter frukt och tittar på Fast and furious-maraton på TV. Mysigt värre!!
Om det är någon som undrar varför texten ser så "hop-knökad" ut, så undrar jag/vi det också. Det är fel på nån inställning på bloggsidan, tydligen.

Coney Island

Idag vågade vi oss av "ön" som vi lärt känna nu under en vackas tid. Vi tog oss an New Yorks tunnelbanesystem och hittade ända till Coney Island, Brooklyn.
Coney Island tillhör de där mytomspunna platserna man som svensk normalt bara hör och ser i nån film på TV.
Efter lite fix och trix med att komma till rätt spår på tunnelbanan satt vi så på tuben till Coney Island. Väl framme kändes det lite som att åka tillbaka i tiden. Det var slitet, men oh så charmigt!!
Vet du vilken film denna maskin medverkar i?

Spännande, säkert, men det får bli en annan gång.

Gott med grillad majskolv!

Strandpromenden var jättefin och havet härligt att se på. Vi hade inte strandkläderna med oss så vi nöjde oss med att titta på andra som solade och badade. Själva promenerade vi omkring och bar tog in atmosfären.
En glass, en romdrink och en grillad majskolv senare åkte vi tillbka till Manhattan - jättenöjda och glada!

Helikopter-färd och historiens vingslag

Idag kommer det inte mycket text, men desto fler bilder. Vi börjar med bilder från vår härliga helikopter-tur häromdagen.
Madison Squre Garden

Yankee Stadium

Det var verkligen något av det häftigaste vi båda har upplevt!
Igår tog vi oss återigen genom hela stan. Destination denna gång: Liberty Island, där Frihetsgudinnan står och Ellis Island, immigrant-station som numera enbart är museum.
Ellis Island

Stövlar från svensk emigrant

Högtflygande

Egentligen är jag galet trött efter dagens äventyr, men jag/vi kan ju inte svika er som läser om och följer oss! Imorse gick vi upp väääldigt tidigt. Jag skulle få andra delen på min födelsedagspresent som ju inte blev av höäromdagen pga att Obama var i stan.
Vi duschade och stack ut och åt frukost på Starbucks, sen bar det iväg med buss genom hela stan. Vi stannade nere vid vattnet och jag fattade ingenting! Först trodde jag vi skulle åka båt nånstans men när vi inte skulle det visste jag verkligen ingenting - tills jag såg några helikpotrar längre bort som lyfte med turister i. DÅ fattade jag! Vi skulle upp i en helikopter över New York!! Det vár en helt magisk upplevelse och lätt topp 5 i mitt liv! Vi spelades in och kommer snart att komma åt länken på webben, så ni och vi får hålla oss till tåls! =)
Efter nästan en halvtimme över Manhttan och Jersey City, tog flygturen slut. Det är svårt att hitta några superlativ som räcker till!
Klockan var bara lite i lunch när vi kom ner på marken igen och vår enda plan var efteråt att ta oss hem till vår del av Manhattan. Det tog sin lilla tid eftersom vi stannade och tittade i affärer och skyltfönster på vägen.
Flera timmar senare, när vi nästan var hemma på "vår" gata hittade vi en mysig italiens restaurang som vi gick in på. Det visade sig redan i dörren att det är ett av amerikanska kändisars favorit-hak. Hela entrén var knökfull med alla från Sinatra till Rob Lowe och "Mr Big", Chris Noth - alla poserande med självaste Patsy, ägaren, som för övrigt var runt bland oss gäster hela tiden och stannade vid varje bord och pratade.
Jag tänkte där och då att det nog skulle bli dyrt. Det blev det, men ååhh vad gott det var!!! Lätt den godaste italienska maten jag har ätit! Bäst vi satt där kom det faktiskt in en kändis! Här blir bloggen lite interaktiv. Vem är detta?:
Eftersom jag är en belevad och diskret person, inte alls lik vår medelålders hemmafru-bordsgranne från "Knäckebo-Wisconsin", så blir det en bild tagen från nätet och inte taget av mig.
När vi ändå är inne på kändis-spoting, så undrar vi om ni vet vem detta är, som vi såg på 5th Avenue häromdagen?:
Detta kan ni fundera på så ska jag följa min make in i drömriket och drömma om en av de härligaste dagarna i mitt liv!

Släkt-dag

Efter den underbara gårdagen skulle man kunna tro att vi skulle vakna sent, vara sega och bakis. Inget av det inträffade och det kändes skönt. Idag har dagen gått i släktens tecken. Vi har träffat Connys farmors syster, Margot, som bor utanför New York. Margot hade bjudit in oss som hennes gäster till Svenska sjömanskyrkan. Efter lite kramande gick vi runt och tittade på omgivningarna, mest runt Rockefeller Center.
Vi gick till make-up avdelningen på Saks 5th Avenue och Mia sminkde mig såhär fin!

Margot och jag handarbetar lite

På eftermiddagen skulle vi lyssna till Margareta Grape, Kyrkornas världsråds representant vid FN. Det var vi och några tanter i övre övre medelåldern, kan man säga. Vi pratade lite religion och politik. Margot hade fått för sig att jag var ordförande(chairman) i Vänsterpartiet och jag misstänker att hon hade berättat det för folket i kyrkan också. Både Margot och de verkade något besvikna. Personligen tror jag tanterna i kyrkan var mest chockade över det faktum att jag är vänster ;)

Efter mötet och fikat med hembakat, sa vi tack och hej och gick vidare. Margot ville stanna på mässan men det ville inte vi. Istället tog vi oss till Central Park och platsen Strawberry Field, minnesplats för John Lennon. En självutnämnd guvernör berättade historien om hur platsen kommit till.

På promenaden hem hittade vi, vad vi tror är, Carrie Bradshaw's gata

Utanför parken satt en cool snubbe och sålde badges. Efter dagen kändes det väldigt rätt att jag köpte just dessa:

Innan vi gick tillbaka till hotellet för att lägga oss hyfsat tidigt, hittade vi en äkta amerikansk diner, där vi intog lika amerikanskt äkta hamburgare och tjocka french fries.

Nu är det dags för kudden för tidigt imorgon bär det iväg på del 2 av mitt födelsedagsfirande, som vi ju fick skjuta på pga att president Obama var i stan igår.

Födelsedagen

Så kom då dagen som jag både hade sett fram emot och fruktat: Den 40e födelsedagen! Det visade sig bli den bästa födelsedagen någonsin! Här kommer en liten redogörelse:
Morgonen började med jordgubbschampagne, som vi köpt dagen innan och jordgubbar från roomservice. Kändes onekligen rätt lyxigt!
Vi är nog fortfarande lite på Sverige-tid för vi var så himla tidigt ute till allting igår kändes det som. Efter champagnefrukosten fixade vi iordning oss och gav oss ut. Tyvärr ösregnade det hela dagen igår så det var regncape på, men det är så varmt här och hög luftfuktighet så det kändes inte så illa som regnväder brukar kännas hemma.
När vi inte pallade regnet mer, gick vi in på en bar och fortsatte dricka champagne och käksde en lite stadigare frukost. Vi satt där en bra stund och beställde in en Cosmopolitan efter frukosten. Den var jättetunn och det visade sig att den var rejält utspädd med ren sprit - inte alls gott faktiskt! *rynkar näsan*
Nåväl, vidare på vår lilla bar-runda till nästa ställe.
som t om hade en svensk flagga i taket. Vi tog det som ett gott tecken.
Vi fortsatte fira och äta lite snacks. Röda och svarta nacho-chips, hade i alla fall jag aldrig sett innan!
Födelsedags-hälsning från något oväntat håll!

Vi fortsatte sen mot vårt mål(som jag vid det här laget fortfarande inte visste något om!) Vi var något tidigare så vi roade oss med att fota runt lite.
Jag borde ha fattat redan här vad som komma skulle - men JA jag ÄR lättlurad!

Cool inomhus-hiss

Cool hotell-lounge

Efter vår dag av barhoppande var det så dags för middag. Tyvärr får vi säga kom den med en besvikelse när vi kom in. Amerika har hittills visat sig vara helt galet bra på tillgänglighet, men nu fick vi plötsligt gå genom köket för att kunna komma in i själva restaurangen. Det kändes mindre bra ärligt talat, men det var inte mycket vi kunde påverka så jag fick skaka av mig det och njuta kvällen istället.
Conny-älsklingen hade fixat så det stod blommor och väntade på mig.
Middagen inmundigandes i Manhattans enda roterande restaurang. Den minnesgoda kommer ihåg att vi åt vår nyårsmiddag för 2 år sen i Honolulus enda roterande restaurang, så vi kan säga att det är vår grej nu!
Melongazpacho

Filet mignon, potatismos och färsk sparris

Efter middagen(som förresten Conny fick ta största delen av, även min portion) var jag galet mätt! Både Conny och servitören frågade flera gånger om jag inte skulle ha efterrätt, men jag orkade verkligen inte. Conny tog in en kaffe och plötsligt kommer servitören ut med:
Jordens godaste chokladtårta!

Servitören hade också med sig en liten present: En blomma i en fin liten kartong!
Under middagen avslöjade Conny att vi efter middagen skulle åka iväg till ytterligare ett ställe. Jag försökte pressa honom på färdmedel, men han var stenhård. Efter middagen visade det sig att färdmedlet var hiss. Vi åkte några våningar ner och hamnade på en teater och kvällens föreställning av Evita med ingen mindre än Ricky Martin i huvudrollen som Che.
Föreställningen var magiskt bra!
Min 40e födelsedag blev verkligen en helt underbar upplevelse, tack vare min älskade Connys fix och trix! Jag älskar dig, min underbara man, mer än jag kan uttrycka! Du är mitt bästa!!

Shop shop och lite höga höjder

När vi vaknade imorse visste vi inte mer om dagen än att meterologerna sagt att det skulle komma regn. Först hade jag tänkt att vi skulle vara lite kultiverade och gå på nåt museum, men det visade sig ganska snart att de flesta museum häromkring har stängt på måndagar, så av det blev intet.
************************************************************************************************
Istället beslutade vi oss för att ta oss upp i Empire State Building. På vägen mellan vårt hotell och vår destination för dagen, "råkar" man som av en händelse passera Fifth Avenue. Nu är det ju inte så att varken jag eller maken är galet stadda vid kassa, men idag låtsades vi det - lite. Först gick vi in på Banana Republic. Jag hittade ganska snart en jättesöt topp.
Promenaden längst "Rich bitch avenue" fortsatte sen, tills vi kom fram till det stora målet för mig: Michael Kors egen affär! För den av er som inte vet vem Michael Kors er, så kan jag tala om att han är en berömd amerikans designer. Jag älskar hans kläder, men har hittills inte hittat något plagg som jag kunnat ha.
Idag hittade jag flera. Men t om mitt "rich bitch"- alter ego sa ifrån att det fick räcka med ett plagg:
Det fanns ytterligare en tröja, som jag blev kär i men som mitt samvete förbjöd mig att köpa. Älskade, älskade maken sa: "Vill du ha tröjan, så ska du ha den". Jag går nog tillbaka och köper den - vilken dag som helst!
Vi hann även med att inhandla lite souvenirer och presenter. Sen styrde vi kosan mot Empire Staqte Building. Det var inget optimalt väder att ta sig upp 86 våningar och titta på utsikten, men så fick det bli:
Nu har vi kommit tillbaka till hotellrummet och faktiskt gått och lagt oss, fast klockan inte är så mycket. Men tempot är galet här på dagarna så det är skönt att varva ner tidigt på kvällen. Imorgon är det som sagt min stora dag och Conny har planerat minutiöst. Det ska bli spännande att se vad jag ska få vara med om. Rapport och bilder kommer!