Lite blandat

Nu har vi inte bloggat på ett par dagar. Det är för att vi egentligen inte har gjort något speciellt. Vädret är allt annat än kul just nu, med häftiga regnskurar och blixtar och dunder, så det känns inte som läge att bara strosa runt. Vi har varit och handlat lite mer kläder och Conny börjar redan fundera på hur han ska packa för hemresan *L*. Vi har också besökt en och annan pub och restaurang och tagit de obligatoriska bilderna, som hör därtill.

Jag lekte lite med vår nya kamera
Han är fin i svartvitt också, min Kärlek!




Den här veckan är det Fleet Week och det betyder att soldater från armén, flottan och flygvapnet är i stan och visar upp sig. Alla blir galet patriotiska när de möter på dessa män och kvinnor i uniform på gatorna runtom i stan. Under vår vistelse här har vi redan sett prov på den dubbelmoral som råder. Män och kvinnor i uniform blir som sagt hyllade vart de än går, samtidigt som gathörn och parker befolkas av hemlösa krigsveteraner.
Vi har under dessa dagar också sett prov på att arbetarrörelsen lever, även i kapitalismens högborg. T ex har vi stött på en facklig bojkott utanför en teater nära Broadway.
Igår, mellan regnskurarna, hann vi med att besöka FN-högkvarteret.
Konstinstallationer utanför högkvarteret




Den knutna pistolen, Non violence, står utanför FN-högkvarteret sedan 1988. Den är gjord av den svenska konstnären Carl Fredrik Reuterswärd.







Häromdagen hälsade vi på Margot i hennes hemstad, White Plains. Vi åkte dit med tåg, från Grand Central Station. Vi var lite osäkra innan vi kom till stationen eftersom vi trodde den skulle vara jättestor och att vi skulle få svårt att hitta. Ingen av våra farhågor slog in. det var superenkelt att resa med tåg med rullstol. Bara köpa biljetter, ta sig till rätt spår, gå på och åka. Piece of cake! Tyvärr kunde vi inte hälsa på hemma hos Margot, eftersom hon bor 2 trappor upp utan hiss, så vi fick nöja oss med att stanna på köpcentret i stan istället.
Under våra promenader upp och ner på Manhattan har vi sett brandbilar ett antal gånger. Jag försöker hitta en med nummer 49 på(som filmen "Ladder 49"), men jag har inte lyckats än.
Nu ligger vi i sängen och tar det lugnt. På vägen hem idag fick jag galet ont i njuren! Jag har medicin med mig, som jag tar hyfsat ofta, men nu var smärtan värre än jag känt på länge! För en stund fick jag flashbacks till 2003, när jag var i New York förra gången och tvingades uppsöka akuten för att jag fick njurstensanfall. Nu klarade jag mig som tur var och det räckte med värktabletter och en stunds sömn.
Fridens liljor, allihop!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0