Sista dagen i Miami South Beach

Idag var det egentligen meningen att vi skulle åka jetski....men.........Allting, inklusive helt oförutsedda taxiresor över stora delar av Miami, har varit extremt mycket dyrare än någon av oss ens kunnat gissa...så....det blev ingen jetski idag.

Istället åkte vi ut till Bayside och gick och åt på The Knife  en gång till.

Nu ikväll har vi suttit och kollat vilka utflykter vi ska göra på kryssningen.

Imorgon går vi ombord Liberty of the Seas  för en vecka i Karbiska havet.
Som vi har tjatat om hela veckan; nu lämnar vi en semester för att påbörja en helt annan!

Tur för oss att det allra mesta på kryssningen redan är betalt.....annars hade vi kanske fått diska oss iland! *S*

Nu kanske det dröjer innan vi kommer online igen, men ha tålamod...det kommer fler rapporter, vi lovar!

Lev väl så länge!

Man måste ju vila också

Idag är det Thanksgiving day här i USA.

Thanksgiving, tacksägelsedagen, är en högtid med religiösa förtecken. I många kulturer har sådant firande blivit utlyst vid olika tillfällen, men den mest kända idag är det nordamerikanska firandet. Traditionen säger att en grupp puritanskapilgrimer utvandrade till Nederländerna efter förföljelser i England. Inte heller i Nederländerna fann sig pilgrimerna tillrätta, utan man lyckades chartra ett skepp att åka med från Plymouth i England. Skeppet, som hette Mayflower anlände i december 1620 till det som sedan 1776 är USA. Efter svårigheter med skördarna hjälptes man den första tiden av indianer, och när en god skörd äntligen kom, ordnade man en tacksägelsefest till Guds ära, innehållande bland annat vilda ankor och gäss.Med tiden har man infört andra rätter som paj på pumpa och så förstås kalkon. Numera firas i USA högtiden den fjärde torsdagen i november.(Wikipedia)

För oss här i South Beach så har dagen hittills inneburit vila! Vi drog ner till stranden så fort vi kunde efter frukosten och sen låg vi där ett par timmar. Killarna var nere och doppade sig i havet, medan jag höll ställningarna på land. Jag tog mig istället ett dopp i hotellets pool för en stund sen.

Ikväll är tanken att vi ska hitta nåt schysst ställe att äta kalkon på och imorgon tänkte vi åka jet-ski.

Vi lämnar er med lite bilder, tagna runtom i Miami:

Den "riktiga" Miami Ink - studion. Det blev ingen tatuering, men väl ett foto.

Lunch på "The Knife" i Bayside. Lätt den största buffén med sallader och kött vi nånsin sett!

Dansar med delfiner

Idag har jag fått uppleva något jag velat i hela mitt liv: bada med delfiner!

Familjen packade in sig i Albertos(vår personliga guide och taxichaffis) bil och drog iväg till Seaquarium. Vi hade bokat in mig, Adde och Daniel för en timme i poolen med delfinerna. Conny ville hellre stå vid kanten och fota oss andra.

Väl framme fick vi våra våtdräkter - man kände sig som en Michelin-gubbe! *S*. Innan vi hoppade i poolen fick vi en genomgång av John hur vi skulle bete oss i vattnet.

Hela grejen var lätt det häftigaste som jag i alla fall har upplevt på väldigt länge! Av killarnas leenden att döma så tyckte de också att det var en kul upplevelse!

Everglades, del 2

Som utlovat kommer här fler bilder från gårdagens tripp till Everglades. Först en liten rättelse: Vi var på alligator-safari och inte på krokodil-safari! Skillnaden mellan alligator och krokodil är att alligatorn lever i sötvatten medan krokodilen lever i saltvatten. Så nu vet ni det! *S*

Njut av bilderna nu - vi njöt verkligen av naturupplevelsen!

Everglades

Idag har vi gjort det som mamma Marianne fasade mest för hela resan: Vi har varit på krokodil-safari! *S*

Efter ca 40 minuter rakt ut i naturen, hamnade vi på Gator Park. Ett gäng sköna orginal tog hand om oss där. Först åkte vi på en tur med air-boat och fick se både fåglar, krokodiler och en sköldpadda.

Jättemäktigt var det!

Efter båt-färden fick vi en lektion i naturlära. Vi fick bekanta oss närmare med en skorpion, en skunk, en oerhört stor krokodil, en lemur(tänk filmen Madagaskar *S*), en kakadua, en papegoja, en mega-fet padda samt en liten alligator, som Conny fick gosa lite med.

Det kommer att komma ännu fler bilder från Everglades när vi bloggar imorgon, för nu är batteriet i kameran slut!

Natti natti så länge! =)

Shop 'til you drop

Först vill jag säga att tanken är att vi ska blogga varje dag och lägga upp dagens foton, men uppkopplingen på hotellet suger verkligen! Hotellet i övrigt är väldigt svajigt i sin service och mycket är beroende av vem som råkar vara i tjänst för tillfället. Conny, som i vanliga fall är en mycket lugn kille, har varit nära psykbryt vid ett par tillfällen redan! *S*

Nåväl....igår var vi på, vad vi hade hört var, ett av de största shopping-galleriorna i USA. Speciellt Adde och jag såg fram emot att få frossa i affärer i flera timmar. Vi hade gjort upp med en taxichaufför om att köra oss dit och sen hämta oss på kvällen. Och som han sa: man måste verkligen ha bil för att bo i Miami, annars är det kört!

Vi kom fram till Sawgrass Mills vid 11-tiden på förmiddan och sen gick vi runt där hela dagen! Daniel, som ju inte är en shopping-kille ska ha en stor eloge för att han pallade hela dagen! *S*

Jag som är lantis var mäkta imponerad av storleken på gallerian och alla affärer, men jag insåg att det verkligen inte är lätt att impa på Stockholmare, för killarna var inte hemskt överväldigade! *S*

Några observationer har vi dock gjort under våra dagar i Staterna hittills:

* Alla människor här ser på en som en potentiell terrorist - allt ska kollas överallt! Jobbigt det måste vara att vara så misstänksam hela tiden!

* Amerikanernas överdimensionerade portioner är starkt medial överdrivna! - Connys besvikna min när han fick sin Large size Big and Tasty-meal är obetalbar!

* När man(=Veronica) shoppar underkläder här, så känner man sig mer som Cindy Crawfoord än som Big Mama - det finns mycket fint att få tag i överallt!

* Beroende på att det inte går att ta sig nånstans utan bil, så har reskassan fått en rejäl smäll pga alla taxiresor

*Mina naglar gör supersuccé här, så TACK Petra för det! =)

Reskassan är snart slut! *S*

Äntligen fick vi prova Taco Bell!*L*

Trött efter dagen! *S*

Resan har tagit sin början

Idag är det söndag. Klockan är 13.00 Miami-tid och efter att ha snurrat till det med jet-lag-syndrom ett tag så tror jag nu att vi alla är på banan.

När vi lämnade Sumpan så vräkte snön ner - det var inte alls särskilt svårt att motivera sig för resan! *S*

Allt har gått hur bra som helst - fram tills vi landade i Miami, då Addes ena väska hade bestämt sig för att stanna i Atlanta ett tag till. Den kommer dock till hotellet idag har vi fått besked om.

Första förmiddagen i soliga(och liiiite moln också om vi nu ska vara petiga) har vi tillbringat med att kolla runt i omgivningarna och shoppat lite.

Nu är nog tanken att vi ska bekanta oss närmare med hotellets pool. Jag(Veronica) och gubben ska sippa Cosmo. *S*

Grabbarna Grus i snön hemma

Daniel o Adde på Arlanda Express

Familjen käkar lunch innan vi lämnar landet

Flygplansmaten - godare än man kan tro! *S*

Det fanns inte mycket annat att göra under den långa flighten än just sova!

Här bor vi - Miami Vice-vibben är total! *S*

Beachen med underbart blå-grönt vatten ligger ett stenkast från hotellet

Här kommer snart en massa kul!

Vad roligt att Du har hittat hit!

Här kommer du, allteftersom vår resa fortskrider, att kunna följa oss och våra förehavanden.

Spänn fast säkerhetsbältet - It's gonna be the ride of a lifetime! *S*

Välkommen till min nya blogg!