Lååååååångt inlägg bli're!

Först av allt Hau'oli Makahiki Hou eller Gott Nytt År! Nu var det ju ända sen förra året vi postade ett inlägg så idag blir det långt! =)

För att börja med de tråkiga nyheterna så måste vi nu konstatera att båda mina(Veronica) fötter nu har trycksår och är infekterade! Inte roligt alls och jag fick lov att börja äta antibiotika igen igår. Värmen gör väl sitt till så även om inte resten av mig nödvändigtvis längtar hem till Sundbyberg, så gör mina fötter definitivt det!

Nu över till roligare saker.

I torsdags var vi kulturella precis hela dagen! Vi åkte till andra änden av Hawaii och besökte Polynesian Culture Center, PCC. Det är i princip en stor park med autentiska byar från hela Polynesien - Samoa, Hawaii, Tonga, Fidji, Nya Zeeland, Tahiti samt Påskön.

Men innan vi kom dit åkte vi buss en dryg timme med en cool guide, som berättade för oss om en massa platser där filminspelningar ägt rum. Bl a scenen på bryggan i Fiftee first dates med Adam Sandler och Drew Barrymore. Och den som trodde att Mr Myagi åkte till Okinawa i Karate Kid II tror fel - för han var på Hawaii! =)

Nåväl - framme vid PCC uppgraderade vi vårt förköpta paket och fick då en personlig guide som tog hand om oss och flera andra under hela dagen och kvällen.

I Polynesien är man familj med alla man träffat så Boyd, som guiden hette, pratade om oss som "cousine Boyd's family" hela dagen.

Efter dagens kulturella begivenhet stod det rätt klart för mig hur coolt det är med olikheter och att bevara det speciella, det säregna,  i varje kultur, för eftervärlden att se och lära av.

Allt det häftiga vi fick vara med om under dagen kunde på inget vis i världen mäta sig med föreställningen vi fick se på kvällen! Det var en föreställning innehållande alla polynesiska kulturer sammanvävda i en vacker historia om födelse, livet, krig, död och kärlek. Vår guide, Boyd(här ovan) hade en mycket framträdande roll i föreställningen med helt galna eldnummer! Vi var helt tagna på kvällen när det var dags för hemfärd!

Igår var det som bekant nyårsafton. Eftersom vi ligger 11 timmar efter er därhemma, så firade vi det svenska tolvslaget exakt kl. 13.00 genom att sitta och dricka medhavd champagne ur plastkoppar på en uteservering.

På kvällen hade vi bokat bord på Hawaiis enda snurrande restuarang - 21 våningar upp i luften!

Mitt nya fina halsband fick sin premiär på nyårsafton - fint va?! =)

Efter den underbara middagen, som bestod av fem rätter samt champagne och vin, så gick vi ner till stranden. Det var vi inte ensamma om - hela strandremsan var packad med folk som satt och väntade på tolvslaget. Någon minut efter tolv skulle det visa sig att vi alla suttit och väntat på en spektakulär show i pyroteknik över  vattnet!

Conny tog jättemånga bilder - här är ett axplock:

Sist och slutligen förevigades paret Kallander av en vänlig medmänniska.