Politik och myror i huvudet

Jag är politiskt engagerad, men det vet du ju redan, om du följer bloggen lite nu och då eller varenda dag.

Just i detta nu är det oerhört påfrestande, jobbigt, pirrigt, spännande och ovisst
- och alldeles, alldeles UNDERBART att pyssla med kommunalpolitik!

Inget är klart och allt ligger fortfarande på möjligheternas smörgåsbord.

Hur det än blir i slutänden, så stärks jag av de diskussioner som vår partiförening har haft och fortsatt har.
För oss är inget samarbete i världen värt att vi säljer ut ryggraden i vår politik, i jakten på maktpositioner!

Ingenting blir värt nåt, om vi sviker det vi själva tror på och i processen även dem som tror på oss!

Idag hade jag möte med kommunsekreteraren och vaktmästaren som sköter om möbleringen i fullmäktigesalen i kommunen. Här har vi inget jättestort kommunhus, med stor fullmäktigesal, utan det är en skolaula som får ändra skepnad en gång i månaden. Nu när jag har gjort entré i fullmäktige, så poppar det ofrånkomligt upp en massa frågor. De flesta har med praktiska ting och tillgänglighet att göra. Alla jag har pratat med har varit mycket tillmötesgående - något som både gläder och förvirrar mig.

Bland annat pratade vi om de automatiska dörröppnarna. I entrén till utbildningscentret finns det dörröppnare, men när vi kom dit idag så funkade de inte. Det visade sig att huvudströmbrytaren till dörrarna var avstängd - antagligen för att inte eleverna ska använda dörrarna som karusell eller nåt. Men det får ju till följd att lärare, elever och föräldrar inte kan nyttja dörröppnarna.

Vidare fanns det ingen automatisk dörröppnare till aulan, men det fick jag veta skulle beställas och sättas upp.

Jättebra, men återigen, märkligt.

Senaste gången jag var i just den här byggnaden var när äldsta bonussonen, som då gick där, slutade 9:an - för 4 år sen!

Jag vet, eftersom jag sitter i Kommunala Handikapprådet, att just denna skola har varit aktuell när det gällt att installera en hiss mellan våningsplanen på skolan. Vilka diskussioner vi(brukarorganisationer) har haft med politiker och tjänstemän om just denna skola och tillgängligheten!

Nu, flera år senare, när jag tagit plats i kommunens högsta beslutande organ, då är tillgänglighet ingen fråga som ska dras i  långbänk och tjatas i åratal om - nej, det ska fixas NU.

Jag kanske inte ska skåda given häst i mun - men man undrar ju ändå..........
Kommentarer
Postat av: Anna

Jätte kul att du nu sitter med i fullmäktige. Kämpa på. Skall bli kul att följa ditt arbete även om jag inte bor i Sundbyberg. Lycka till med ditt jobb. Stolt över dig. Kram A. med familj.

2010-10-26 @ 01:41:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback