Å,å,å,å tjejer..........

Som tur är så är jag uppvuxen under 1970-talet - en tid då vi alla fick veta att vi minsann kunde! Allt verkade möjligt och kamp lönade sig!

Sen dess verkar mycket ha gått framåt, men mycket har avstannat och en del har till och med gått baklänges!

Idag år 2009 är det fortfarande helt ok att betala kvinnor 20% mindre än män, för exakt samma jobb! Det är fortfarande idag helt ok att ge män mer insatser, typ hemtjänst, rehabiliteringsinsatser och personlig assistans, medan kvinnor i motsvarande situation blir ifrågasatta som just kvinnor och får passiviserande insatser.

Jag tillhör väl den skaran människor som tycker att det är lika viktigt att uppmärksamma dessa uppenbara orättvisor även andra dagar på året än 8 mars.

Och för att det ska bli så, så räcker det inte att kvinnor slåss för "kvinnosaker" - det handlar om mänskliga rättigheter, inte manligt vs. kvinnligt. Alla måste med i den kampen! Kvinnor och män.

Inom "mitt" område är det precis lika viktigt att inte se "funktionshinder-frågor" som en säregen art av frågor. Självklart handlar även det om mänskliga rättigheter, som alla måste kämpa för - inte enbart de som för tillfället råkar vara direkt drabbade.

Solidariteten måste tillbaka in i oss alla, med själ och hjärta - om vi så ska skrika lungorna ur kroppen för att nå dit!
Lyssna färdigt - det är det värt!
Kommentarer
Postat av: Rosie

bra rutet. Tror vi tillhör samma parti, Var i---- har du hittat Röda Bönor? Jag blir så nostalgisk, jobbade med dom i min ungdom. Försök hitta en annan låt med dom: "Marianne - år du på smällen igen---

Orginalet är av en amerikanska vid namn Malvina Reynolds, protestmormor. Hon gjorde jättefina visor med bra texter.

2009-03-08 @ 19:27:18
Postat av: Veronica

Youtube funkar bra att hitta det mesta på. Loving it! =)

2009-03-09 @ 11:40:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback