Konsten att säga ifrån

En vän till mig och tillika utmärkt bloggare, brukare under stundom uppmana sin omgivning att säga ifrån. Säga ifrån när man hör nåt på bussen, i fikarummet, i väntrummet eller var det nu kan vara, som man inte tycker är ok. Jag har länge tillhört den stora majoriteten som, istället för stt säga ifrån när nåt stör mig, knyter näven i fickan, biter mig i tungan och svär en ramsa efteråt, när det redan är försent.

Men detta har gradvis ändrats har jag märkt. Vid flera tillfällen den senaste veckan bara har jag istället för att tiga och reta mig faktiskt öppnat munnen och sagt ifrån. Inget farligt har hänt. De som blivit tillsagda har förvisso blivit något förvånade, i vissa fall lite arga, men inget värre har hänt - och vad viktigare är - JAG har mått bra!

Så från och med nu är det ett löfte jag ger mig själv och min omgivning att aldrig tiga om någon säger något rasistiskt, homofobt eller på annat sätt nedsättande och kränkande och att aldrig tiga om någon uppför sig på ett sätt mot mig eller andra som jag inte tycker är ok.

Världen kommer att bli bättre om vi vågar börja ifrågasätta varandra öppet och inte hemma vid köksbordet!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback