Förnuft vs Känsla

Idag händer något historiskt i Europa. Från och med idag är det olagligt att bära heltäckande slöja i Frankrike. Polisen har fått befogenheter att gripa kvinnor som på allmän plats bär ett stycke tyg för ansiktet.

2000 kvinnor är det det handlar om i Frankrike. 2000 av 61,5 miljoner invånare.

Jag förstår verkligen inte.

Straffet om man bryter mot detta förbud är ett par tusen spänn - betydligt mycket mer om man tvingar någon annan att bära slöja mot dennas vilja.

Hur ska denna lag upprätthållas? Polisen kan ju knappast vara överallt och se allt. Det kommer istället bli legitimt för medel-fransson att agera lagens väktare om han ser en kvinna med detta förhatliga tygstycke på sig.

Jag tycker det är en oerhört farlig utveckling, som inte så lite andas judeförföljelsen på 30-talet.

Denna lag kommer knappast "frigöra" några kvinnor. De som lever under förtryck kommer att gömmas undan ännu mer. Men det är inte det som är meningen här heller. Förnuftet får ge vika för populistiska känsloyttringar.

Så är det tyvärr. Denna lag har inte kommit till av någon annan anledning än att en maktfullkomlig Sarkozy hoppat i säng med rasisten Le Penn och hans anhang.

Jag minns när muren föll i Berlin 1989. Den gången öppnade sig Europa.

Den 11 april 2011 sluts Europa och ett stort steg mot intolerans och legitemerad rasism är taget.


Jag fryser och ryser...........



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback