Dyrköpt frihet

Du som läser detta och du som känner mig torde vid det här laget veta att jag lever mitt liv med personlig assistans. Denna frihetsrevolution blev svensk lag 1994 och jag har haft insatsen ett par omgångar, nu senast sen 2005.

Jag är oerhört glad för att jag har assistans eftersom det för mig är en förutsättning för att kunna vara medborgare på lika villkor.

MEN och det finns några stycken sådana....att ha någon jämte sig all vaken tid och att tvingas av någon annan att bli torkad därbak för att jag inte själv kan det, det är under stundom fruktansvärt jobbigt!

Min man jobbar som personlig assistent åt mig, på kvällar och helger och ibland på nätter när jag behöver det.

Att vi har valt att han ska jobba åt mig var inget lätt val. Vi valde mellan att alltid ha någon hos oss och inte kunna vara så spontana som vi vill och att det faktiskt blir min man som måste hjälpa mig på toaletten.

Vi har valt det senare och oftast funkar det bra. Men inte alltid. Just nu pga antibiotika jag måste äta, för infektionen i benet, är det jättejobbigt. Magen gick i strejk i helgen och den som var här då var maken, som fick ta hand om det.

Jag skulle vilja att politiker och tjänstemän, som sitter och funderar ut vilken del av livet som är så integritetskränkande att det inte kan skötas av någon vem som helst, ska ta en stund och fundera ut hur deras liv och förhållanden skulle se ut om deras äkta hälft skulle stå och tvätta dem därbak!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej Veronica

kul att du återtagit bloggandet. Är en av dem som ofta varit inne och tittat men sett att det inte varit något nytt , så nu är det jätte kul att läsa igen.

I det senaste (detta inlägg)förstår jag inte riktigt hur du menar. Kul om du förtydligade det. Du säger och ena sidan att ni gjort ett val, som visserligen var svårt och om jag förstår dig rätt så är du inte nöjd då det blir som det blivit med magen nu för dig och din make måste bokstavligen ta hand om skiten....;-) Men var ligger det i att politiker och tjänstemän skall fundera på hur det känns att deras äkta hälft skall göra samma sak för dem. Är det inte ett val du och din make har gjort??? Eller förstår jag bara inte vad du menar?? Ser fram emot en förtydligande.



Ha det gött och kul att du bloggar igen.

2010-10-04 @ 19:07:13
Postat av: Veronica

Hej



Kul att du har saknat mig! :)



Jo det är ett val maken och jag har gjort, visserligen. Att bli torkad i baken av vem som helst är ett bevis på att man inte är tillräcklig själv och för mig är det den känslan som överbryggar allt annat. Att bli det av någon man i andra stunder måste tillrättavisa som chef eller att bli det av någon som man minuterna efteråt ska dela säng med är på skilda sätt precis lika jobbigt. Att ha assistans innebär ibland en rätt skruvad tillvaro - inte onormal, men tillspetsad.



Politiker och tjänstemän förstår sällan detta, eftersom distansen finns och de kan eller vill inte sätta sig in i situationen själva - det är lättare för dem att ha ett "vi och dom"-tänk.



Vill du ha ytterligare förtydligande så ska jag försöka ge dig det. =)



2010-10-09 @ 11:24:22
URL: http://vejron.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback