Längesen.....

Lika bra att jag erkänner! Jag är periodare. Bland annat manifesteras det i mitt bristfälliga bloggande den senaste tiden. Det känns liksom som om jag inte har nåt intressant att skriva. Många av mina vänner bloggar och gör det både klokt, roligt, sorgligt och intressant. Det gör att jag med min starkt självkritiska ådra inte tycker att jag har så mycket att komma med.

Hur som haver; Den senaste tiden, mellan alla ambulanstransporter till KS akutmottagning, har jag ägnat åt lokal politik. Idag var det årsmöte i Vänsterpartiet i Sundbyberg och jag fick äran att bli invald i den lokala styrelsen samt stå som fjärde namn på valsedeln till kommunfullmäktige.

Mamma har sagt så länge jag kan minnas att som jag diskuterar allt hela tiden så skulle jag bli politiker. Återigen får jag ge mamsen rätt! Nu är jag verkligen på väg och det känns jättespännande!

Det som annars upptar mitt liv är otillgänglighet och hur den begränsar mig. Det jag närmast tänker på är snön. Snön begränsar alltid oss som har rörelsehinder, men nu när den begränsar precis alla i vårt samhälle överallt i hela Sverige så kanske man kunde hoppas på lite förståelse för det vi säger så ofta!

På tal om tillgänglighet; Med stor stolthet kan jag konstatera att det går att få förändring om man bara vill. Vår partilokal, som vi hyr av allmännyttan, hade varken tillgänglig toalett eller kök. Tills för några veckor sen vill säga, för NU har vi det!

En sådan elementär sak som en tillgänglig partilokal kan göra skillnad om en person med funktionsnedsättning engagerar sig politiskt eller ej! Och vi behövs! Vi behövs inte främst för att vara "funktionshindrades röst". Vi behövs i politiken för att vi är samhällsmedborgare vi också och jag har märkt i de politiska sammanhang jag numera befinner mig, att jag inte ens behöver säga något om funktionshinder eller tillgänglighet - min blotta närvaro gör att man tänker ett varv till. Och så är det nog - syns man så finns man.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback