Halmstad vs. Sundbyberg

För 6 år sen ganska precis flyttade jag från min kära födelsestad Halmstad.
När jag tog det beslutet var det inte lätt men under rådande omständigheter tog det heller inte jättelång tid att komma fram till att en flytt var det enda rätta för mig just då.

Flyttlasset gick som många vet till Strömstad och där stannade jag kvar i ca 8 månader. På de 8 månaderna hände mer i mitt liv än det gjort på 30 år! Jag lyckades stå på egna ben, flytta 30 mil hemifrån helt ensam. Jag fann kärleken och flyttade slutligen till honom 55 mil österut.

Den lilla stad jag hamnade i påminner mig ofta och mycket om mitt älskade Halmstad!
Småstadskänslan finns här liksom där och folk här är som folk "hemma".

Kort sagt, jag saknar inte Halmstad så mycket som jag trodde jag skulle göra när jag flyttade.

Utom sådana här dagar, som idag.

Jag läser i Hallandsposten att våren har kommit till Halmstad.
 Det får mig att sakna och längta till Halmstad!
Jag minns hur luften luktar i Halmstad när våren kommer.
Hur alla blommor, först snödroppar, sen miljoner krokusar och slutligen åter miljoner påsk- och pingstliljor,
blommar upp i slänten utanför HFAB. Jag minns hur vattnet i Nissan kommer fram under isen.

Att möta våren i Sundbyberg är i och för sig inte fy skam det heller, men våren här kommer senare och är inte riktigt samma sak ändå.

Att jag sådana här dagar saknar Halmstad kallars visst nostalgi.




Sturegatan, Sundbyberg
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback