Gå och rösta!

Intressant diskussion på Nyhetsmorgon just nu. Ska man eller ska man inte ha politisk reklam i tv?
Jag vet inte om det är för tidigt på morgonen och jag därmed inte kan se de större konsekvenserna, men jag kan inte se nåt problem i det såhär spontant. Vi matas ju av reklam om allt möjligt hela tiden och när det gäller politisk reklam så ser vi det på varenda reklampelare på stan för att inte tala om allt som dimper ner i brevlådan varje valår.

Ett starkt skäl till reklam är att medvetandegöra människor. Den 7 juni är det val till EU-parlamentet. Hur många tänker rösta? Enligt statistiken inte många svenskar alls, 38% förra gången. Det är skandal tycker jag!

Många, speciellt ungdomar, anser inte att politik berör dem och definitivt inte politik som bedrivs långt hemifrån,
 av gubbar och tanter som man inte har nån som helst relation till.

Igår var jag på ett intressant möte. Det var Vänsterpartiets förstanamn på vallistan till EU-parlamentet, Eva-Britt Svensson, som diskuterade kring ämnet Vad ska vi med EU till?

Jag har alltid varit väldigt mycket emot EU och jag är det fortfarande. Men icke desto mindre är vi ju med och då känns det som en plikt att se till att kritiska röster får höras i parlamentet.

Man ska komma ihåg att om man inte röstar, så spelar man odemokratiska krafter rakt i händerna.

Dessutom, som Eva-Britt sa, så ska vi komma ihåg att 80% av de beslut som påverkar oss svenskar, har tagits i EU-parlamentet! Smaka på det! Vill vi verkligen att någon annan då ska ha tagit tillfället i akt att få sina företrädare i Bryssel och Strasbour, medan vi sitter här uppe i Norden och tror att vi inte har med saken att göra?!

Eva-Britt Svensson tog upp några konkreta exempel på saker som helt klart kommer att påverka oss i Sverige, om det går igenom. Bland annat handlade det om att någon lagt förslag i EU om enhetliga skilsmässoregler i Europa!
I Sverige kan man, som två vuxna myndiga personer(om man inte har barn då ska man ha betänketid), bestämma att gå skilda vägar, med en påskrift på ett papper och så är det med det.
På Malta är det totalt förbjudet med skilsmässa. Punkt.
Tänk om Maltas linje skulle vinna gehör i Europa!

Så politisk reklam i TV4 kan jag nog faktiskt leva med, om det kan hjälpa svenska folket
att ta sig till valurnorna den 7 juni!

Det är skitviktigt att rösta och det är också en plikt vi har i en demokrati.

För mig är det oerhört viktigt att inte lämna över mitt öde till nån annan
- vilket jag skulle göra om jag lät bli att rösta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback