Bebis-bonus - till vem?

Häromdagen läste jag det senaste i raden av märkliga förslag från Kristdemokraterna: För att få fart på barnafödandet i landet ska nyblivna föräldrar få en premie
på 10.00 kronor.

Kommer det att gälla alla nyblivna föräldrar undrar jag då?
Eller för den delen alla barn?

En av mina bästa vänner vill inget hellre än att bli mamma. Hon har försökt och försökt men det vill sig inte på naturlig väg. Hon och hennes man vill då försöka bli gravida med hjälp av IVF, men får nej av sjukhusets etiska råd.

Anledning: Min väninna har ett funktionshinder.

Så har vi också debatten som kommit till i kölvattnet av händelsen på
Astrid Lindgrens Barnsjukhus
.

Vem har rätt att få leva och vem ska bestämma vad ett "värdigt liv" är?
Kommer föräldrar till ett multifunktionshindrat barn att få en check på tio papp eller får de skylla sig själva?

Mina frågor är många och jag önskar att någon kan ge svar.

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article4597835.ab


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback