Gällivarehäng eller Raggarskåra

En vanlig missuppfattning är att modet just nu, där brallorna hänger på halva arslet, kallas Gällivarehäng.
Men vid en koll på Google, står det såhär:

      
Begreppet "gällivarehäng" sägs ha uppkommit i samband med byggandet av malmbanan då den typ av arbetsbyxor som bars av rallarna var mycket höga i grenen och därför hängde ned då man arbetade böjda
Ett vanligt missförstånd är att gällivarehäng innebär att man exponerar dalen mellan skinkorna, vilket alltså är fel (det handlar här istället om så kallad raggarskåra). Rallarna bar sina byxor upp till midjan.

Fenomenet med brallorna på halvstång, kallas istället Raggarskåra.

Egentligen är det skit samma vad det kallas! Fruktansvärt fult och ibland rent frånstötande är det i alla fall!

Igår när jag och Conny var i Hallonbergen och tog en fika, råkade vi ut för detta. Vid bordet mitt emot satt ett par "latte-morsor" med sina skrikande barn, som de sprang upp och ner och passade upp på och varenda gång de lyfte från stolen, såg man den bara midjan, de hängande byxorna och den där jävla skåran! Jag var på väg fram ett antal gånger och säga till, men jag gjorde inte det. Jag känner mig fan som 100 år gammal när jag gnäller på en sån sak, men jag tycker allvarligt talat inte det är OK att jag ska bli utsatt för nån annans skinkor och röv-skåra till min Kaffe Mocha!!

Jag är på Andreas också flera gånger om hans häng, men i hans fall har han i alla fall den goda smaken att ha dragit upp kallingarna så att de i alla fall täcker arslet, så där slipper man bli fysiskt illamående - men lika fult är det hursomhelst!

image45



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback