Valborg

         

Valborg (ursprungligen Walpurgis), helig föreståndarinna, född 710, död 779, enligt legenden en engelsk prinsessa som kallades till Tyskland av Bonifatius, ärkebiskopen av Mainz, för att hjälpa till att kristna tyskarna. Hon blev sedermera abbedissa i Heidenheims nunnekloster, där hon dog år 779. Några år efter hennes bortgång fördes hennes kvarlevor till Eichstätt för att gravsättas den 1 maj.

Valborg blev kanoniserad 893. Till hennes minne utvecklades en särskild kult under medeltiden, där bl.a. häxtro och motverkandet av onda krafter hade stor betydelse. För att skydda sig mot häxorna började man i Tyskland tända bål, något som egentligen härstammar från keltisk religion.(källa: Wikipedia)


Lite trivia, utifall att det är så att ni inte vet varför vi gå åstad och tänder på rishögar varje år den 30 april.
Varför Valborg också är årets absoluta supar-helg bland ungdomar, är dock fortfarande ett mysterium för mig. Jag kan inte minnas att jag som tonåring söp till särskilt mycket på just den dagen, men, men..........

Vi har inte riktigt bestämt oss än vad vi ska göra. Häromkring finns det Valborgsmässo-firande lite varstans, så det är väl egentligen bara att bestämma sig. Kanske tar jag en tripp in till Slottet och gratulerar vår Konung på hans 62a födelsedag *S* - eller så gör jag inte det.

Tänker dock hålla mig hyfsat nykter idag, för imorgon ska jag ut och fira Arbetarnas dag genom att demonstrera mot kapitalismens förtryck av den lilla människan! *S* Alltid retar det nån!



                                          image123


                                                                                   
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback